Wat beleggers willen

Veel bedrijven en financiële afdelingen vragen zich af hoe ze beleggers kunnen binnenhalen en tevreden houden. In dit artikel bespreek ik de belangrijkste do’s en don’ts.

 

Laten we beginnen met de don’ts. Heel wat bedrijven proberen net iets te hard om beleggers te verleiden en te plezieren. Daarbij proberen ze zo veel mogelijk uit te stralen wat op dat moment hip en populair is.

 

Zowat elk bedrijf wil momenteel bijvoorbeeld op de AI-trein springen. In interviews wordt daar groots mee uitgepakt. Des te groter is de ontgoocheling onder beleggers als men niet verder komt dan: ‘Wij doen iets met artificiële intelligentie.’ Het wordt pas echt pijnlijk als je vervolgens een PowerPoint-presentatie moet uitzitten waarin de modewoorden van elke slide afdruipen. Dat mist zijn effect helemaal als niemand erin slaagt de beamer aan de praat te krijgen, laat staan op F5 te drukken.

"Heel wat bedrijven proberen net iets te hard om beleggers te verleiden en te plezieren"

Volgende poging? Laten we op de duurzaamheidstrein springen. Ook hier vallen bedrijven weleens door de mand. Een glossy magazine over de ‘unieke’ duurzaamheidsstrategie van het bedrijf is nooit ver weg. Denk daarbij aan de obligate foto’s van windmolens, stekkerwagens en werknemers die gezellig samen bomen planten of afval opruimen. ‘Oh, maar we zetten ook in op diversiteit.’ Dat komt als een boemerang terug als de enige kleur in het bedrijf de vijftig tinten grijs van het management zijn.

 

Overschakelen naar het ‘unieke’ bedrijfsmodel dan maar? Negeer daarbij de eindeloze concurrenten die vechten om een deel van de koek in de sector. En dan komt de tenenkrommende rondleiding op de werkvloer. ‘Zo voel je de unieke cultuur.’ Lees: een duf landschapskantoor in een grauw industriepark. Of net een werkplek die te hart hip en jong probeert te zijn. ‘Even brainstormen aan de kickertafel met een pumpkin spice latte?’ Cringe, zouden jonge beleggers daarop zeggen.

Wel doen

 

Wat zijn dan de do’s om beleggers aan te trekken en te behouden? Transparantie en goede communicatie zijn essentieel. Bij beleggen komt de waarheid altijd vroeg of laat bovendrijven. Of de cijfers en het nieuws nu goed of slecht zijn, beleggers willen ze zo snel en duidelijk mogelijk horen. Ze willen wel op lange termijn denken en een tijdelijke dip aanvaarden, maar dat vereist een eerlijke dialoog.

"Transparantie en goede communicatie zijn essentieel"

Ook een gezonde langetermijnvisie is belangrijk, veel meer dan de hype van de dag. Beleggers eisen niet constant verbluffende ideeën, megalomane overnames of torenhoge doelen. Veel liever zien ze een betrokken managementteam dat aan de hand van een heldere strategie realistische langetermijndoelen nastreeft en sterke financiële resultaten kan voorleggen. Niet woorden, maar daden en cijfers geven de doorslag. Ook in duurzaamheid zien beleggers liever daden dan woorden.

 

Wil je als bedrijf beleggers aantrekken en behouden? Doe dat dan niet door hen te vertellen wat je denkt dat ze willen horen. Zeker niet als je dat niet kan waarmaken. Ga in de eerste plaats voor een eerlijke dialoog en een realistische strategie die aandeelhouderswaarde oplevert.