Een snellaadbeurt voor uw portefeuille: zo belegt u in batterijen

De trend naar elektrisch rijden geeft een stroomstoot aan batterijspelers. Wij overlopen hoe dat beleggingsuniversum eruitziet en welke spelers uw aandacht verdienen. 

 

De wereldwijde push om de koolstofuitstoot te verminderen heeft een enorme impact op de transportsector. Meer en meer overheden rollen concrete plannen uit om de verkoop van klassieke wagens uit te faseren. Wie in Vlaanderen vanaf 2029 een nieuwe auto of bestelwagen koopt, zal enkel nog voor een elektrisch model kunnen kiezen.

Volgens studies van Bank Of America Merrill Lynch zal het marktaandeel van zuiver elektrische wagens stijgen tot 12 procent tegen 2025 en 34 procent in 2030. Tegen 2050 zouden negen op de tien verkochte wagens elektrisch zijn. Pictet Asset Management wijst er dan weer op dat er tegen 2030 in Europa en China 18 miljoen elektrische voertuigen verkocht zullen worden. Daarmee zullen er voor het eerst meer elektrische auto’s dan klassieke verbrandingswagens verkocht worden.

De gloriejaren van de verbrandingsmotor zitten er dus duidelijk op. Het einde van de klassieke wagen zal de komende jaren een stroomstoot geven aan het hele ecosysteem rond batterijtechnologie. De cijfers maken duidelijk dat het om een exponentieel groeiende markt gaat. Het hoeft weinig betoog dat daar de komende jaren kansen liggen voor beleggers die hun wagentje willen koppelen aan de batterijrevolutie.

Vraag beleggers waar ze aan denken bij elektrisch rijden en batterijen en je komt onvermijdelijk uit bij Tesla en Elon Musk. De onvermoeibare, doch controversiële Musk heeft met Tesla bergen verzet om de elektrische revolutie op de kaart te zetten. “Maar de groene revolutie draait niet enkel om Elon Musk, wat de krantenkoppen beleggers ook mogen doen geloven”, aldus Xavier Chollet, investmentmanager bij Pictet Asset Management.

“Het gaat evenzeer om het enorme gamma aan technologieën zonder dewelke elektrificatie onmogelijk zou zijn. Lichtere batterijen met een langere levensduur, ultrasnelle laders en een nieuwe generatie halfgeleiders zullen een even grote impact hebben als de maker van 's werelds beroemdste auto”, aldus de beleggingsexpert. Beleggers die willen inzetten op baterijen moeten dus beseffen dat het om een zeer breed universum gaat. Spreiding blijft essentieel om het volle potentieel van deze megatrend te kunnen capteren.

Daarom overlopen we verschillende (sub)sectoren waarin u kan beleggen om in te spelen op deze trend. We geven wat context per sector en overlopen de belangrijkste spelers per categorie. Zie dit stuk dus als een leidraad die u helpt kennis te maken met de beleggingsmogelijkheden in het batterij-universum. De vermelde namen staan er niet als beleggingstip of aankoopadvies, maar eerder als startpunt voor verder onderzoek.  

 

Grondstoffen en grondstoffendelvers

Batterijen bevatten een reeks, vaak zeer zeldzame, grondstoffen. Denk onder meer aan kobalt, lithium, grafiet en nikkel. In deze categorie vinden we bedrijven die zich richten op het mijnen en verwerken van die cruciale grondstoffen. Een studie van de vermogensbeheerder Janus Henderson schat dat de toestroom van dit soort stoffen met 3.000 procent zal moeten toenemen om de klimaatdoelen van 2040 te kunnen halen. Door die uiterst hoge vraag naar schaarse grondstoffen zal de prijs stijgen, waardoor dit soort bedrijven in een comfortabele positie zitten.

Maar de batterijtechnologie kan snel veranderen, waardoor de vraag naar sommige metalen  weer kan afnemen. Als belegger moet je er tevens rekening mee houden dat het gaat om een zeer cyclische sector. Bovendien hangt de koers van grondstoffendelvers niet enkel af van de prijsevolutie van grondstoffen. Bedrijfsspecifieke risico’s en gebeurtenissen kunnen ook een impact hebben op de koers.

Spreiding blijft het motto, beleggers doen er goed aan te spreiden over verschillende aandelen en grondstoffen. We overlopen in dit overzicht enkele grondstoffendelvers, maar als belegger kan je er ook voor kiezen in de grondstof zelf te beleggen, bijvoorbeeld via een ETF.

Via het Canadese Nouveau Monde Graphite (NMG) kan je als belegger inzetten op grafiet. Dat is één van de belangrijkste metalen die nodig zijn om een batterij te laten werken, ongeveer 40 tot 50 procent van een batterij bestaat uit grafiet. NMG heeft een grafietvoorraad gevonden waarmee het de grootste producent kan worden buiten China. 

Het bedrijf kondigde aan tegen 2025 te kunnen beginnen met de grootschalige productie en verwerking van de grondstof. NMG heeft in de tussentijd al een offtake agreement gesloten met Panasonic en het verwacht dit jaar een definitieve deal te ondertekenen met de Japanse batterijbouwer.

Voor een play op lithium kunnen beleggers onder meer terecht bij Lithium Americas Corp. Die grondstoffenspeler baat mijnen in Argentinië en de Verenigde Staten uit. De mijn in Argentinië heeft een levenscyclus van veertig jaar en zal naar verwachting in 2023 in productie gaan. Daarnaast probeert het bedrijf de mijn in Thanker Pass (Nevada) klaar te stomen voor productie tegen 2026. Die geldt als de grootste lithiummijn in Amerika.

Albemarle Corporation is één van de grootste producenten van speciale chemicaliën. Het heeft leidende marktposities in katalysatoren, lithium- en broomproducten. Meer dan 60 procent van de omzet komt voort uit de verkoop van lithium. Albemarle is de marktleider in lithiumproductie en kan dus meesurfen op de stijgende prijs van die grondstof.

 

Halfgeleiders

Om snelladers te kunnen gebruiken hebben elektrische voertuigen geavanceerde vermogenselektronica en halfgeleiders nodig. Daarom zitten er in een elektrische auto tot vijftien keer meer halfgeleiders dan in een benzinewagen. Bovendien zijn die van cruciaal belang om vermogensverlies te minimaliseren en het energieverbruik te verminderen.

Om daar als belegger op in te spelen kan je onder meer kijken bij het eerder vermelde Nouveau Monde Graphite. Die grafietspeler is verticaal geïntegreerd, waardoor hij grafiet kan verwerken, zodat de batterijmakers dat niet meer hoeven te doen en meteen het materiaal in de batterij kunnen stoppen. Vanuit zijn uitvalsbasis in Canada is NMG ideaal gelegen om zijn producten aan de belangrijke Noord-Amerikaanse markt te leveren.

BYD is een van de weinige automakers die verticaal geïntegreerd is. Dat stelt het bedrijf in staat om de verschillende metalen te verwerken in batterijen. Daardoor heeft BYD weinig last van toeleveringsproblemen.

 

Batterijproducenten

Beleggers kunnen natuurlijk ook direct in batterijproducenten beleggen. Om het belang van spreiding te onderstrepen, staan er in onze shortlist producenten die inzetten op verschillende soorten batterijen.

Exide Industry Limited is de grootste batterijmaker van India en al jaren een winstgevend en gezond bedrijf. Het bezit in een joint venture met het Zwitserse Leclanche SA de grootste lithiumbatterijfabriek in India waar het autobatterijen en applicaties voor energieopslag maakt.

Het Amerikaanse Quantumscape wil tegen 2025 een solid-state-lithiummetaalbatterij op de markt brengen. Het tracht een batterij te ontwikkelen die superieur is in energiedichtheid, laadsnelheid en veiligheid. Op dit moment stuurt het testbatterijen naar potentiële klanten om feedback te krijgen. Ook Solid Power werkt aan solid-state-technologie. Het bedrijf heeft een geleidelijke stijging van de kwartaalomzet gezien. Solid Power heeft samenwerkingen op touw gezet met onder andere BMW, Ford, en SK Innovation.

Microvast maakt verschillende types batterijen. Op basis van de noden van klanten kan het de ideale samenstelling of chemie in de batterij integreren. Het bedrijf is nog verlieslatend, maar hoopt in 2024 voor het eerst winst te maken.

 

Autobouwers

Janus Henderson schatte in dat de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen naar verwachting jaarlijks zal groeien met 33,6 procent. Tegen 2027 zou het gaan om een markt ter waarde van 2495 miljard dollar.

In deze categorie kunnen beleggers natuurlijk niet om Tesla heen. 2022 was een goed jaar voor de hippe autobouwer, het verkocht 1,3 miljoen auto’s, met een winstmarge van 17 procent, de hoogste van alle automakers. Dit jaar hoopt Tesla tussen de 1,8 en 2 miljoen auto’s te produceren. Tevens hoopt het bedrijf dit jaar de eerste Cybertrucks uit de fabriek te laten rollen. In de wandelgangen zijn er al enige tijd geruchten te horen over plannen voor een kleine, low budget-auto.

De Chinese automaker NIO wil zich meten met premiummerken als BMW, Mercedes en Audi. Het bedrijf is nog verlieslatend, maar kende de laatste jaren een flinke groei qua omzet. Nio biedt zes modellen aan en wil er dit jaar nog vijf introduceren. Vorig jaar is het begonnen met de levering van twee modellen aan de Europese markt. Dit jaar zullen bijkomende modellen worden gelanceerd in Europa.

Het Chinese bedrijf staat bovendien bekend om zijn battery swap stations, waar chaufeurs hun batterijsystemen kunnen omwisselen. Dat kan worden gezien als een sneller alternatief voor het laden van batterijen. Het wisselen van de batterij duurt namelijk maar ongeveer vijf minuten. Dat netwerk aan stations is nu nog beperkt, maar wordt zowel in China als in Europa verder uitgebouwd.

Naast hippe nieuwkomers zetten nu ook de klassieke autobedrijven als Volkswagen volop in op elektrisch rijden. De Duitse grootmacht wil daarom tegen 2033 alleen nog maar elektrische wagens verkopen. Daarmee loopt het vooruit op het verbod van de Europese Unie op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's, dat er naar verwachting in 2035 komt.

Voor 2026 plant de Duitse autoreus maar liefst tien nieuwe elektrische modellen op de markt te brengen. Tegen 2028 zal daar ook een elektrisch model van de Golf bij zitten, al decennia de bestverkopende auto in Europa. Daarnaast is de autobouwer uit Wolfsburg van plan om over een periode van vijf jaar 180 miljard euro te investeren in onder meer de productie van batterijen en de inkoop van grondstoffen om de kosten van elektrische voertuigen te verlagen en zo zijn marktaandeel te beschermen.

 

Recyclage oude batterijen

Doordat we met zijn allen meer elektrische batterijen gaan gebruiken, moeten die nadien ook gerecycleerd worden. Aangezien die batterijen veel uiterst zeldzame materialen bevatten, is het van groot belang dat die zo veel mogelijk hergebruikt kunnen worden.

In deze categorie is Umicore een bekende naam bij Belgische beleggers. De pionier in batterijrecyclage heeft een technologie uitgevonden die meer dan 95 procent van de kritische metalen uit gebruikte batterijen haalt. De materialengroep investeert bovendien 500 miljoen euro in een grootschalige nieuwe fabriek met een capaciteit van 150.000 ton in Europa.

Glencore is een van de grootste recyclagebedrijven ter wereld. Het bedrijf werkt met verschillende partijen om afval van batterijen tegen te gaan. De reus met een beurswaarde van maar liefst 55 miljard pond is wereldwijd actief met fabrieken in Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Europa. Bovendien is het bedrijf winstgevend en financieel zeer solide.

Li-Cycle Corporation haalt materialen uit lithiumbatterijen en brengt ze terug in de toeleveringsketen. Het regelt zelf het transport van de batterijen van de klanten van en naar de eigen fabrieken. Dit bedrijf is momenteel nog verlieslatend.

 

Oplaadinfrastructuur

De elektrificatiegolf vraagt om een enorme transitie en transformatie van de infrastructuur. Hoe meer mensen elektrisch beginnen te laden, in hoe meer laadinfrastructuur voorzien moet worden. Zo bepaalde de Europese Unie onder meer dat er op de Europese hoofdwegen om de 60 kilometer snellaadinfrastructuur beschikbaar moet zijn.

 

Chargepoint is ’s werelds grootste laadpaalbedrijf en de marktleider in de Verenigde Staten. Het bedrijf is actief in zowel Noord-Amerika als Europa en heeft meer dan 225 000 oplaadpunten in portefeuille. Chargepoint heeft wereldwijd meer dan 5000 wagenpark- en commerciële klanten.

De laadpalenspecialist heeft sinds de beursgang, iets meer dan twee jaar geleden, zeven kwartalen op rij een stijgende omzet geboekt. Maar tot op heden maakt het nog geen winst. De focus ligt nu vooral op het uitbreiden naar meer locaties om via schaalgrootte meer laaduren en inkomsten binnen te halen.

Het Nederlandse Fastned (zie ook hoofdinterview) is een van de toonaangevende beheerders van snelle laadstations in Europa. Het is momenteel actief in zes Europese landen: Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Frankrijk. Het mikt op de uitbouw van een netwerk van stations langs Europese snelwegen. Daarbij kijkt Fastned vooral naar toegankelijke locaties, die verder opgeschaald kunnen worden als de vraag naar elektrisch laden toeneemt. Het bedrijf is nog verlieslatend.

Landgenoot Alfen biedt een breed scala aan producten aan: transformatorstations, energieopslagsystemen, laadpalen voor elektrische auto’s, enzovoort. Het bedrijf kent vooral groei in zijn laadapparatuur en energieopslagsystemen. De omzet uit laadpalen bedraagt meer dan de helft van de totale omzet. In tegenstelling tot veel sectorgenoten maakt het bedrijf wel al winst. Daar staat tegenover dat het aandeel noteert tegen een hoge waardering.