Uitgelicht: het aandeel Copart

Van Luc Kroeze die regelmatig schrijft voor het VFB magazine Gids voor de Beste Belegger, volgende bijdrage over het aandeel Copart.

Bedrijfsintroductie

 

Copart Inc is een Amerikaans bedrijf dat werd opgericht in 1982. In 1994 trok het naar de beurs en wordt sindsdien verhandeld op de NASDAQ. De onderneming biedt online veilingen aan voor beschadigde voertuigen. Auto ongelukken komen dagelijks voor en als de reparatiekosten van het getroffen voertuig hoger liggen dan de restwaarde van het voertuig, dan schrijft de verzekeraar een cheque uit aan de polishouder en verkoopt de beschadigde wagen vervolgens via fysieke veilingen of online platformen zoals Copart. De onderneming kan gezien worden als het Ebay voor beschadigde voertuigen.

 

Het businessmodel kan opgesplitst worden in twee segmenten: Service en Vehicles.

Het grootste segment, Service, goed voor 88% van de omzet, bestaat uit het online veilen van voornamelijk beschadigde en gestolen voertuigen voor derden (vooral verzekeraars). Het bedrijf wordt in dit segment geen eigenaar van de voertuigen, maar treedt op als tussenpersoon en ontvangt een commissie voor elk verkocht voertuig alsook voor onder meer het slepen, stockage, inspectie, gereedmaken voor veiling en papierwerk.

 

In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje is het bedrijf behalve tussenpersoon ook koper van voertuigen om ze vervolgens opnieuw aan te bieden. Dit kapitaalintensievere segment, Vehicles genaamd, is goed voor 12% van de omzet.

 

De belangrijkste klanten van Copart zijn verzekeringsmaatschappijen die momenteel circa 80% van de omzet vertegenwoordigen. Het overige klantenbestand bestaat voornamelijk uit autoverhuurbedrijven, wagenparkbeheerders, autodealers en particulieren. Kopers van de aangeboden voertuigen zijn vooral sloopbedrijven, tweedehandsdealers, exporteurs restaurateurs, en in sommige regio’s ook particulieren.

 

Een voordeel van online veilingen is dat het aantal potentiële kopers aanzienlijk wordt vergroot. Meer gegadigden zorgen voor betere verkoopprijzen voor de opdrachtgever wat resulteert in hogere commissies voor Copart. De online veilingen trekken ook internationale kopers aan. In 2020 werd in de Verenigde Staten 60% van de voertuigen verkocht aan kopers die niet in dezelfde staat waren geregistreerd als waar het voertuig werd aangeboden. 36% daarvan werd verkocht aan internationale klanten. Ook zijn online veilingen efficiënter dan fysieke veilingen. Het is minder kapitaalintensief en elimineert bepaalde kosten die verbonden zijn aan fysieke veilingen.

 
 

Met 84% van de omzet zijn de Verenigde Staten met voorsprong de grootste markt van Copart. Het vormt hier samen met het tevens genoteerde Insurance Auto Auctions (IAA) een duopoly. Beide bedrijven hebben zo’n 40% van de markt in handen.

 

De internationale activiteiten zijn goed voor 16% van de omzet. (Canada, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, Ierland, Duitsland, Finland, Verenigde Arabische Emiraten, Oman, Bahrein, en Spanje) In zijn totaliteit exploiteert het bedrijf meer dan 200 vestigingen verspreid over elf landen en heeft elke dag meer dan 175.000 voertuigen in veiling. De innovatieve technologie verbindt verkopers aan meer dan 750.000 gebruikers in ruim 170 landen. Copart is de grootste speler in een aantrekkelijke niche markt.

Wil je het vervolg van de analyse lezen, klik dan op onderstaande link naar het blog van Luc
Naar het vervolg van de analyse door Luc Kroeze