De drie tips van Danny Van Liedekerke, bestuurder bij VFB

Maandag startte een samenwerking tussen de Vlaamse Federatie van Beleggers en Markant een nieuwe damesbeleggingsclub op in het Oost-Vlaamse Evergem. Hoog tijd, dachten wij van VFB, om in deze aandelencolumn aandacht te besteden aan bedrijven die van vrouwelijke lezers veelal wat extra aandacht krijgen.

De drie tips van Danny Van Liedekerke, bestuurder bij VFB verschenen in het Nieuwblad /Antwerpen.


LVMH

LVMH is een Franse holding uit het zakenimperium van Bernard Arnault. Luxemerken zoals Louis Vuitton, Dior, Givenchy, Bulgari, en Moët & Chandon zitten onder deze holding. Het grote voordeel voor een belegger in LVMH is dat de verkoop van luxe producten voor de rijkere klasse nauwelijks inboet bij economische laagconjunctuur. LVMH is weliswaar niet goedkoop maar legt al jaren een bewonderenswaardig stabiel en sterk groeiend verkoops- en winsttraject af. Vooral de sterk groeiende rijkdom in Azië is de grote motor geworden van dit imperium. Niets lijkt verdere groei in de weg te staan. Een beleggingskandidaat om te koesteren en voor lange tijd weg te leggen.

Zalando

Online shoppen is niet meer weg te denken uit onze huidige manier van leven. Zalando heeft in Europa het online shoppen van modeartikelen als kledij en schoenen op de kaart gezet en is marktleider. Men verwacht tegen 2025 meer dan 30 miljard € online te verkopen en op lange termijn ongeveer 10% marktaandeel te kunnen nemen van de volledige kledingmarkt (online en offline). De laatste jaren groeide de verkoop gemiddeld aan een tempo van 26% . Het platform telt momenteel ongeveer 44 miljoen actieve klanten. Door de grote reclamebudgetten (om nog meer klanten te winnen), de kost van de teruggestuurde producten en de enorme investeringen om de groei bij te houden is er nog geen netto winst. Maar Amazon was ook vele jaren in dezelfde situatie. Groei, groei en nog eens groei bij Zalando.

Italian Wine Brands

Italian Wine Brands is op beursvlak een minder gekende naam. Toch beheert deze groep een groot aantal Italiaanse wijnmerken van sprankelende Prosecco’s tot dieprode Barolo’s. Het bedrijf heeft afgelopen jaren een mooi groeipad gelopen zonder ooit een grote schuldenlast te dragen. De groei over de afgelopen jaren bedraagt een 9%/jaar. Ebitda verdriedubbelde tussen 2016 en nu en de nettowinst verzevenvoudigde. Misschien kunnen naast de smaakpapillen ook de mooie cijfers van dit vooruitstrevend wijnbedrijf u over de streep trekken. Naast de wijnen past immers ook het beursverloop van de afgelopen jaren perfect binnen hun lijfspreuk : “Creatori di Eccelenze”